Thuiswerken na COVID-19? Geef aandacht aan je thuiswerkplek!

15 februari 2021

Is het in jouw bedrijf, organisatie of instelling ook duidelijk geworden dat het thuiswerken juist heel houdbaar is? En dat medewerkers dit ook nog eens als heel fijn ervaren? Maar hoe richt je dat thuiswerkplek nu het beste in en hoe zit het met verlichting?

Werken op afstand is here to stay

Verschillende organisaties hebben reeds met hun medewerkers afgesproken dat zij ook nadat we weer terug mogen naar “normaal”, vaste dagen thuis blijven werken. Een logisch effect van de ervaring die we hebben opgedaan tijdens deze pandemie rondom de flexibele mogelijkheden van werken op afstand.

Of je nu veel of weinig uren vanuit huis werkt, de werkplek is een belangrijke plek in huis geworden. En naast een passend of zelfs verstelbaar bureau en goede bureaustoel, is ook de juiste verlichting essentieel! Dus vraag jezelf dit meteen even af: ‘Is jouw thuiswerkplek wel op de juiste manier verlicht?’ Zeker tijdens de donkere periode is dat van groot belang. Wij geven tips!

thuiswerkplek verlichting

Je thuiswerkplek verlichten

De juiste verlichting is dus een belangrijk onderdeel van jouw thuiswerkplek. Of je nu een kantoor aan huis hebt, werkt vanuit je zolderkamer of een flexibele thuiswerkplek aan de eettafel heb ingericht; met de juiste verlichting kun je niet alleen beter lezen, het heeft vooral veel invloed op je concentratie en productiviteit.

Om de omgeving goed waar te kunnen nemen, langere tijd geconcentreerd te kunnen lezen en typen is er een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Wist je eigenlijk dat de hoeveelheid licht die we in een ruimte nodig hebben wordt uitgedrukt in lux? Lux staat voor het aantal lumen dat nodig is per vierkante meter. Dus: één lux is gelijk aan één lumen per vierkante meter.

Licht heeft groots effect

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn als het gaat om de juiste verlichting. Dit zijn factoren als de toetreding van daglicht en de reeds aanwezige basisverlichting in de ruimte. Alle lichtsignalen gaan namelijk naar het centrale gedeelte van onze hersenen. En afhankelijk van de hoeveelheid licht hebben we bijvoorbeeld ook invloed op onze hormoonhuishouding. Licht zorgt namelijk voor de onderdrukking van het slaaphormoon melatonine en te weinig licht kan dit slaaphormoon juist weer stimuleren. Verlichting is dus onder andere bepalend voor het slaap/waakritme en hiermee ook ons welzijn.

Wat je zelf al kunt doen om goed te kunnen werken met de juiste verlichting? Hier een korte checklist!

🟥 Zorg dat je genoeg daglicht hebt in de ruimte.

🟥 Creëer indien mogelijk een werkplek vlakbij een raam, een mooi uitzicht en contact met de natuur bevordert je welzijn.

🟥 Vermijd directe verblinding of weerkaatsing door zon of kunstlicht. 

🟥 Ga altijd met je laptop of pc voor het licht zitten, zo zorg je ervoor dat je geen tegenlicht krijgt.


thuiswerkplek verlichtenNog een laatste tip om mee af te sluiten: wat ook heel fijn werkt is een lamp welke diffuus warm wit licht geeft naast je beeldscherm plaatsen. Dit zorgt voor een zachter beeld voor je ogen! En h
eb je hulp nodig bij het verlichten of inrichten van je thuiswerkplek? We helpen je graag!

Lees hier het vorige blog.

Kun je maar geen genoeg van krijgen van onze artikelen en wil je vaker dit soort content van ons zien? Laat het weten via social media of schrijf je hier direct in voor onze inspirerende e-mails!

Volgende blog

Thuiswerken na COVID-19? Geef aandacht aan je thuiswerkplek!

Verder lezen