Nieuw jaar, nieuwe trends! Wat is de toekomst van het kantoor?

17 december 2020

Een nieuw jaar van start betekent natuurlijk ook weer volop ruimte voor trends en ontwikkelingen. Zowel zakelijk als in privésferen verwachten wij een hoop duurzame veranderingen terug te zien in de toekomst. Van hubs en spokes tot het circulaire meubilair en van recyclebare stoffen tot PEFC-gekeurd hout… we vertellen je meer in dit blog!

Wat is de toekomst van het kantoor?

Bedrijven en organisaties moesten in 2020 alles op alles zetten om medewerkers ook vanuit huis comfortabel en efficiënt aan het werk te houden. Dat was voor sommigen een behoorlijke uitdaging, maar uiteindelijk bracht dit ook praktische inzichten met zich mee. Er is een ding dat we zeker weten en dat is dat “het kantoor” nooit meer hetzelfde zal zijn als hiervoor, maar zeker niet onmisbaar!

Het kantoor zal een andere functie krijgen. Uit onderzoek van Solved, huisvestingsadviseur voor zakelijke huurders, is namelijk gebleken dat kantoorwerkers gemiddeld iets meer dan de helft van hun werk gewoon vanuit huis kunnen doen. Ook merken zij op dat het kantoor gemiddeld 40% te veel kantoorruimte omvat en de beschikbare plekken bij lange na niet altijd bezet zijn. Meer dan voldoende ruimte om te investeren in het slimmer inrichten van het kantoor!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het toekomst bestendig maken van jouw kantoor? We denken met alle plezier eens met je mee! Klik hier om een afspraak in te plannen.

Behoefte aan verbinding

In het onderzoek van Solved wordt ‘betere concentratie’ vaak genoemd als een van de grootste voordelen als het gaat om thuiswerken. Het kantoor schiet daarin tekort en dat vraagt in de toekomst om veranderingen zoals bijvoorbeeld kleine afsluitbare vergaderruimtes en verschillende focusrooms.

Office Consign toekomst van het kantoor blog Office Consign toekomst van het kantoor blog

Dit sluit mooi aan bij een ander belangrijk aspect: sociaal contact op de werkvloer. Een van de grootste redenen waarom medewerkers toch graag naar kantoor gaan. Snel kunnen schakelen met collega’s, ideeën uitwisselen, even bijpraten bij de koffiemachine, de gezelligheid en natuurlijk verbinding met elkaar. We hebben het nodig!

Hub jij of hub ik in de toekomst?

In het afgelopen jaar zijn er bedrijven die hun kantoorpand hebben opgezegd, maar ook bedrijven die juist meer meters kantoor tot hun beschikking wilden krijgen. Daarbij zien we ook dat veel bedrijven thuiswerken volop blijven stimuleren en kleinere ruimtes opzoeken om als ontmoetingsplek voor medewerkers te laten fungeren.

Zo is ook het ‘hub-and-spoke’ model ontstaan. Dit model gaat ervan uit dat een bedrijf naast een hoofdkantoor (de ‘hub’) ook een aantal kleinere vestigingen (de ‘spokes’) heeft dichterbij de woonlocatie van de werknemers, of dichterbij de klant. Wij verwachten dat dit model komend jaar nog meer draagvlak gaat krijgen onder bedrijven en organisaties!

Volgende maand zullen we je meer vertellen over de trends die wij in de privésfeer zien ontwikkelen! Kun je maar geen genoeg van krijgen van onze artikelen en wil je vaker dit soort content van ons zien? Laat het weten via social media of stel hieronder direct je vraag!

Contact

 

Volgende blog

Nieuw jaar, nieuwe trends! Wat is de toekomst van het kantoor?

Verder lezen