Ontmoetingsplekken in een kantooromgeving

8 november 2024

In deze blog nemen we je mee in de veranderingen binnen een kantoorinrichting en hoe je als werkgever kan inspelen op de behoefte van je werknemers.

De grenzen zoals die tussen woon- en kantooromgeving zijn worden steeds vager. Dit houdt in dat we zowel thuis of in openbare ruimtes een werkplek kunnen creëren. Je klapt je laptop open en je kunt aan de slag.

Waar werk jij het liefst? Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun werkplek te verplaatsen naar een gezellige horecagelegenheid. Zodra je op een doordeweekse dag een koffietent binnenstapt, zie je het: aan de stamtafel of verspreid aan kleine tafeltjes zitten mensen met laptops, geconcentreerd aan het werk. Sommigen zitten voorovergebogen, diep in hun scherm verzonken, terwijl anderen met een koptelefoon op, die hun eigen wereld creëren. Hoewel ze zich volledig focussen op hun taken, zoeken ze toch de levendigheid en sfeer van een ontmoetingsplek op. Hybride werken biedt de perfecte balans: de vrijheid om je werkplek te kiezen en toch de voordelen van de sociale dynamiek, zonder de verplichting om 40 uur per week op kantoor door te brengen.

Ontmoetingsplekken in een kantooromgeving

Het traditionele begrip van het kantoor is de afgelopen jaren sterk veranderd. De functie van het kantoor is opnieuw gedefinieerd, maar toch blijven veel organisaties worstelen met de bezetting. Veel werkgevers zijn nog op zoek naar de juiste balans tussen thuiswerken en werken op kantoor.

Sinds de coronapandemie is hybride werken de norm geworden. In Nederland werkt ongeveer de helft van alle werkenden soms of regelmatig vanuit huis. Deze ontwikkeling heeft impact op de manier waarop kantoren zijn ingericht. Hoe ga jij als organisatie om met de beschikbare kantoorruimte? Het is belangrijk om een goede balans te vinden: er moeten niet te veel, maar ook niet te weinig mensen tegelijkertijd op kantoor zijn.

Een leeg kantoor kan de werkbeleving negatief beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat in 83% van de gevallen minder dan de helft van de medewerkers tegelijkertijd op kantoor aanwezig is. Hierdoor kan het kantoor ‘te stil’ zijn, wat het maken van connecties en het stimuleren van samenwerking bemoeilijkt.

Flexibiliteit

Bij het herinrichten van kantoorruimtes is het belangrijk om ontmoetingsplekken centraal te stellen. Deze ruimtes bevorderen interactie en samenwerking tussen collega’s, vooral in een tijd waarin hybride werken de norm is.

Flexibele werkplek

Het kunnen aanpassen van de werkomgeving, waarbij verschillende disciplines, zowel in kleine als in grote teams, kunnen samenwerken wordt steeds belangrijker.

Voor de flexibele werkplek bedacht Hofman Dujardin voor Arco de Move tafel in de vorm van een driehoek die je makkelijk kan verplaatsen, uitbreiden en kan verbinden. Er zijn eindeloze configuraties mee te maken.

Dynamische omgeving

Creëer uitnodigende plekken, zoals open lounges, informele zithoeken, en gezamenlijke werktafels, waar medewerkers gemakkelijk met elkaar in contact kunnen komen. Deze ontmoetingsplekken dragen bij aan een dynamische werkomgeving en versterken de teamgeest, zelfs als niet iedereen dagelijks op kantoor is.

De Anagram sofa van Vitra sluit hier goed bij aan. Dit modulaire banken programma biedt verschillende mogelijkheden om ruimtes flexibel en uitnodigend te maken. Anagram bestaat uit verschillende elementen die je dankzij een slim magneetmechanisme eenvoudig overal op het platform kunt plaatsen en naar wens kunt herschikken. Zo creëer je binnen enkele seconden een opstelling die aansluit bij de behoeften van het moment – ideaal voor dynamische omgevingen waar flexibiliteit en samenwerking centraal staan.

Wil je graag hulp bij een hybride toekomstbestendig inrichtingsplan voor je werkomgeving of heb je wat moois gezien in dit blog of op onze site, wij helpen je graag verder! Stuur een berichtje, bel of kom gewoon langs bij ons in studio aan de Zeeburgerkade in Amsterdam.

 

 

Volgende blog

Ontmoetingsplekken in een kantooromgeving

Verder lezen